Site icon Lanmen

KKV IT alapok

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nem egyszerű dönteni mostanában egy átlagos KKV-nak, hogy merre induljon, mi a megfelelő irány ha informatikai fejlesztésről van szó.
Olyan sok irányba lehet elköteleződni és néhány rossz lépéssel annyira aknára lehet futni (értsd: feleslegesen kiadunk egy csomó pénzt és nem lesz eredménye, vagy lesz de folyamatosan sokba kerül, stb.), hogy azt még egy tőkeerős vállalkozás is megérzi.
Sajnos, vagy szerencsére, igen nagy a verseny az üzletnek ezen területén. Szerencsére, mert a verseny jót tesz. Sajnos, mert egy igazi versenyben összehasonlíthatóak az ajánlatok, ami ez esetben nem mondható el. Az ügyfél legtöbbször nem érti, hogy mit is vesz éppen. Rengeteg IT cég versenyez az ügyfelekért és a legtöbben (tisztelet a kivételnek) persze nem az ügyfél érdekeit nézni. A cégek nagy része szerint a saját terméke / megoldása a legjobb, és az ügyfél számár a legtökéletesebb.

Megpróbálok itt egy kis rendet tenni. Nézzük mi is kell egy tényleg feltétlenül nagyon kicsi vállalkozásnak, és arra milyen opciók vannak manapság.

MI

szükséges induláskor a legtöbb esetben?

Ennyi.
Ez eddig akár ingyen is megoldható.

A következő szinten ehhez jön még pár dolog:

Ez bizony már pénzbe kerül és meglehetősen sokféleképpen lehet megvalósítani.

Harmadik szinten már “valódi” vállalati megoldások állnak. Például:

Eddig alapvetően arról volt szó, hogy milyen logikai igények merülhetnek fel. Egy adott szint felett az informatikai rendszerek működéséhez sajnos már nem csak szoftverbe és munkaerőbe kell beruházni, hanem fizikai eszközbe is.
Én még nem találkoztam olyan vállalkozással aminek valamilyen fizikai eszköz lett volna a konkrét igénye. Szeretnénk egy szép szervert, vagy egy nagy nyomtatót! Ugye, hogy ez furcsa lenne? Az viszont már megszokott igény, hogy szeretnék nyomtatni!
A tárolók, tűzfalak, szerverek, laptopok stb. csak a szükséges rosszat jelentik egy vállalkozás működésében. Nincs is ezzel semmi gond. Az azonban könnyen belátható, hogy amire szükség van, azt meg kell venni, és ami megveszünk annak legyen tervezhető az élettartama, teljesítménye. Egy jó IT szolgáltató amúgy is csak azt veteti meg a partnerével amire annak szüksége van. A hardver beruházás “elkerülésében” rettentő sokat segítenek a felhős megoldások, de nem miden esetben ez a jó irány.

Alap infrastruktúra, vagyis amibe mindenképpen be kell fektetni.

Mi is az alap infrastruktúra? Ez részben nézőpont és helyzet kérdése, de most most nézzük meg, hogy mi mit gondolunk annak. szerintünk az alábbiak nélkül nem lehet elindulni, ezért ezek megléte nem opcionális hanem szükséges.

Aki eddig eljutott, az már ülhet szép (vagy nem szép de praktikus) irodájában és olvasgathatja az internetet, esetleg felderítheti a konkurenciát. Ha felhős rendszerben gondolkodunk, akkor ez az a pont, ahonnan többet már nem kell beruházni fizikai eszközökbe.

Most vagyunk ott, hogy megvan az alapvető infratruktúránk, tudjuk nagyjából MIT akarunk csak még nem tudjuk

HOGYAN.

A következőkben a legfontosabb IT szolgáltatásokat vesszük számba, és megnézzük mire érdemes figyelni bevezetésük előtt, illetve milyen úton lehet és érdemes elindulni.

Alapvető IT szolgáltatások

Az itt számba vett szolgáltatásokra szinte minden vállalkozásnak szüksége van valamilyen formában. Itt már mindenhol megfontolandó, hogy helyi megoldást választunk és beruházunk, vagy felhős megoldást és havi díjat preferáljuk. A tapasztalatok szerint érdemes egy irányba menni. Vagy minden legyen helyi vagy minden legyen felhős, mert így költséghatékony.

Extra és speciális szolgáltatások

Ezekről csak röviden emlékezünk meg, mert egyébként soha nem érne véget ez a bejegyzés.

 

Kisebb vállalkozások (~50fő) esetén mindenképpen az a leghatékonyabb, ha vagy az egyik (helyi) vagy a másik (felhő) irányba indulnak. A koncepciók keverése feleslegesen költséges.
Nagyobb cégek esetén, ahol már elég sokféle szolgáltatás lehet használatban, egyértelműen van értelme a felhős és helyi megoldások keverésének és integrációjának. A hibrid felhős megoldások különösen hatékonyak lehetnek olyan esetekben amikor időszakos terhelés csúcsok alakulnak ki egy egy szolgáltatásban (pl. felsőoktatásban jelentkezési időszakban, vagy egy online bolt esetén Karácsony előtt).

Exit mobile version