Miért jó a felhő? Kérdezik sokszor azon ügyfeleink, akik még nem használnak felhős megoldást. Válaszként számos érvet szoktunk felhozni, és szinte mindig ugyanazok az aggályok. Ez a kis összefoglaló segítséget kíván nyújtani a felhős megoldások megértésében.
Nagyon fontos, hogy mi itt és most csak általánosságban beszélünk felhős megoldásokról, azok körül is csak az egyszerűekről. Mivel cégünk leginkább kis és középvállaltoknak nyújt rendszergazda szolgáltatást, mi legtöbb esetben „csak” Office 365, G Suite és néhány Azure megoldást szoktunk ajánlani ügyfeleinknek. Felhős rendszerek azonban szinte bármilyen informatikai igényre tudnak hatékony megoldást nyújtani.
Első aggály: Drága!
Mihez képest?
IT rendszerek estén (is) a teljes birtoklási költséget (TCO) kell számolni. Erről sokan szeretnek elegánsan megfeledkezni. A szerverek nem örökéletűek, és nem is olcsók. A gépek áramot fogyasztanak, a gépeket hűtő klímák szintúgy. Ráadásul a klímák és a szünetmentes tápok is öregszenek és ők sem olcsók. A szoftverek sem az örökkévalóságnak vannak, időnként frissíteni, cserélni kell őket, hacsak nem bérleti konstrukcióban használjuk őket.
Munkaerő: Általánosságban elmondható, hogy helyi IT esetén több humán erőforrása van szükség. Ha egy rendszergazda van a cégnél, akkor persze nem lesz elég fél (illetve elég lesz de fél munkavállaló nem nagyon van). Itt jön a képbe, hogy külső szolgáltató üzemeltetesse a rendszert az esetleges állandó benti IT helyett. Ez már kimondottan költségcsökkentés.
Nagyon fontos megnézni, hogy mi kapunk a pénzünkért!
Pl egy Office 365 szintű levelezést (és csak a levelezésről beszélünk, pedig van a csomagban még rettentő sok egyéb is) már eleve több millió forint kiépíteni. Igen drága mentési, spam és vírus szűrési megoldásokat kellene vásárolni, ahhoz ugyanazt a szintet hozzuk. Nem is beszélve a hibatűrésről és rendelkezésre állásról, amikből egy erős sint igen költéséges.
Az adataim nem lesznek nálam!
Azt szoktuk kérdezni, hogy: Miért most nálatok vannak?
Igazság szerint majdnem mindegy, hogy az adatok Nálunk vagy mondjuk a Microsoftnál vannak. A lényeg, hogy ki a tulajdonos. Egy nagy Multicég nem fog senkit átverni, „elvenni az adatait”. Ha egy cég egy rendszergazdát alkalmaz és saját adattárolója van, akkor az adatok szinte a rendszergazdánál vannak, benne bízik meg. Miért ne lehetne megbízni inkább egy biztosítással, és igen szigorú adatbiztonsági és adatvédelmi előírásokkal rendelkező felhő szolgáltató cégben? Paranoiás ügyfeleknek ettő függetlenül szoktunk lokális mentés készíteni a felhőben tárolt adatokról.
Ide kapcsolódó megjegyzés, hogy a felhő szolgáltatók a legtöbb KKV-val ellentétben, már rég felkészültek a GDPR előírásokra is. Itt remek videó az Office 365 GDPR megfelelés témában.
Mi lesz, ha nem lesz internet?
Semmi! 🙂 Lokális levelezés esetén, ha nincs internet, nem mennek ki – be a levelek. Felhős levelezés esetén gyakorlatilag ugyanez történik.
Mivel a fontos fájlok lokális másolatai ott vannak mindenki gépén (Onedrive, Google drive) ezért ez sem gond. Mondjuk a videó konferencia tényleg nem fog menni, de az meg úgysem lenne helyi szerver esetén, mert iszonyú drága megépíteni.
Második indokunk: Igazából LESZ NET. Manapság már probléma kettő különböző szolgáltató internet szolgáltatását bekötni egy tűzfalba, arra pedig igen kicsi az esély, hogy kettő szolgáltatás szálljon el egyszerre.